Een EPC aanvragen

Een EPC aanvragen kan meteen online. Na ontvangst van je aanvraag contacteren we je gewoonlijk binnen het uur voor een afspraak.

 

Wat hebben we nodig?

Een aantal documenten zoals het bouwplan, facturen van isolatie en ramen, … kunnen een gunstige invloed hebben op het resultaat van je EPC. Meer info vind je in ons artikel over de belangrijkste bewijsstukken bij de opmaak van je EPC.

Je kan alle documenten bezorgen tijdens ons bezoek of alle administratie meteen afhandelen door de documenten mee te sturen met deze aanvraag. Meer info vind je onderaan deze pagina.

Bekijk ook even de voorwaarden zodat alles vlot en zonder misverstanden verloopt.

 

Vaak gestelde vragen bij het doorsturen van je aanvraag

In welke bestandsformaten kan ik documenten mee sturen?

De toegelaten formaten zijn .jpg, .png, .pdf. Je kan ook alle bestanden comprimeren en doorsturen als .zip of . rar bestand.

 

Momenteel is het aantal bestanden dat je kan opladen beperkt tot 10 en in totaal 50MB. Wil je meer bestanden opladen, dan kan je bestanden samen comprimeren in een .zip of .rar bestand. Op die manier worden alle bestanden gelijk gecomprimeerd en hoef je maar 1 bestand op te laden.

 

De eenvoudigste manier om de bouwplannen door te sturen is om ze te fotograferen met je GSM en ons de foto’s te bezorgen.

Neem aparte foto’s per aanzicht, zodat de resolutie goed is en we de afmetingen kunnen lezen. Vergeet ook de legende niet.

Belangrijk is ook dat de plannen goed belicht zijn, zodat er voldoende contrast is.

Ook facturen en andere documenten kan je op die manier bezorgen.

 

Het .HEIC bestandsformaat is ontwikkeld door Apple, is relatief nieuw en is vaak niet compatibel met andere software. Met een eenvoudige instelling kan je ervoor zorgen dat je afbeeldingen geëxporteerd worden als .jpeg.

Ga naar instellingen/camera/Bestandsstructuren en vink ‘Meest compatibel’ aan.

 

De verbruiksgegevens hebben geen enkele invloed op het label en zijn louter ter info bij verhuur of verkoop van de woning. Op die manier kan de huurder/koper inschatten wat het effectieve verbruik van de woning is.

Geef deze gegevens enkel op, indien het gebouw gedurende de meetperiode effectief in gebruik was.

 

Via PC
Om de aanstiplijst te ondertekenen heb je een ‘cardreader’ nodig. Koppel de cardreader aan je PC en steek er je identiteitskaart in. Open de aanstiplijst via Adobe Acrobat Reader, vul de gegevens onder ‘in te vullen door de eigenaar of opdrachtgever’ in en klik op het vak naast ‘handtekening’. Vervolgens verschijnt er een pop-up venster (mogelijk moet je nog toestemming geven voor de pop-up). Kies de juiste digitale ID en klik op ‘doorgaan’ en vervolgens ‘ondertekenen’. Kies daarna waar het bestand moet worden bewaard en geef vervolgens je PIN code in. De aanstiplijst is nu ondertekend.

Via smartphone
Open het document op je smartphone en vul de gegevens in het gedeelte ‘in te vullen door de eigenaar of opdrachtgever’ in. Onderaan bij handtekening kan je je handtekening manueel toevoegen via de functie ‘aantekening’.